Skákat po jedné noze, jezdit na kole, zavázat si boty, jíst příborem, správně mluvit… S činnostmi, které dříve zvládali předškoláci, mívají stále častěji problém i malí školáci. Čím je to způsobeno a jak proti tomu bojovat?
Na výchovu dětí je možné se dívat dvěma způsoby. Autorky knihy Školní zralost píší: „V předškolním věku někteří kladou důraz zejména na spontaneitu – dítě by si mělo jenom hrát, spontánně se projevovat; do přirozeného vývoje nijak nezasahovat, pokud to není nezbytně nutné… Jiní kladou důraz na předškolní průpravu – dítě by mělo být do školy postupně, nenásilně připravováno jak v oblasti poznávací, tak i výchovné.” Ideální přístup je někde mezi těmito dvěma póly.
Dnešní děti se však často setkávají s oběma extrémy. Když jdou s rodiči ven, mají nad sebou neustálý dohled. O dobrodružstvích, která ještě před pár lety zažívaly děti nejen v létě na táborech, ale i každé odpoledne na sídlištích, si dnešní děti mohou často nechat jen zdát. Hra venku se tak mění spíš v organizované aktivity.
Naopak doma dětem nedostatek činností spíš škodí. Jsou obklopovány elektronickými hračkami, které nenabízí možnost si věci osahat, vyzkoušet, poznat všemi smysly. Podle lékařky Zuzany Ludvíkové jsou pro děti do 5 let počítačové hry úplně nevhodné. Později je důležité, aby rodič měl pod kontrolou sledování i hraní a aby tyto činnosti nepřekračovaly např. 20 minut denně třeba třikrát týdně. „Už v tomto věku se totiž může u dítěte vyvinout závislost,“ říká Ludvíková. Následkem hraní si na tabletech a mobilech je pomalejší vývoj motoriky, se kterým pak souvisí i problémy s vývojem řeči a později i psaním.
Jak na to?
Není nezbytné pro děti doma vymýšlet úplně speciální aktivity. Potřebují dostatek příležitostí, aby mohly používat ruce: nechte je zpracovat těsto, zavazovat tkaničky, najděte činnost, se kterou budou pravidelně doma pomáhat (skládání ponožek, chystání příborů na stůl, zalévání květin). Dítě většinou baví, když může dělat to, co dospělí. I když byste si některé věci možná rychleji udělali sami, společně strávený čas i rozvoj pohybových schopností dětí za trochu námahy určitě stojí.
Pokud chcete zručnost rozvíjet i jiným způsobem a rádi se s dětmi trochu pobavíte, vyzkoušejte některou z těchto her:
Oblékací olympiáda
Natrénujte s dětmi převlékání a uspořádejte oblékací olympiádu, která bude mít několik disciplín: Obouvání bot na čas, počet zapnutých knoflíků za minutu, počet oblečených kusů oblečení za 3 minuty, nandání čepice, rukavic a šály na čas, počet zapnutých zipů za minutu… Při vymýšlení disciplín vždy zohledněte věk a schopnosti dítěte.
Nejdelší trhánek
Stejně velký kus papíru dejte sobě i dítěti (nebo každému dítěti, které bude hrát) a soutěžte, kdo z něj vytrhne nejdelší část, aniž by se papír přetrhl. Vyhodnocení a měření je velmi snadné, takže ho zvládnou i děti samy.
Schovávaná s plastelínou
Na různá místa po bytě schovejte barevné kousky plastelíny. Po skončení hledání každý hráč vytvoří originální plastelínovou sochu.
Na archelology
Do větší plastové nádoby nebo hrnce nasypte rýži, do které ukryjete malé předměty (hračky, mince…). Dítě má za úkol všechny předměty najít.
Listové puzzle
Na procházce nasbírejte 10 listů, které přestříhnete napůl nebo na více kousků (podle věku dítěte). Úkolem je listy poskládat zase dohromady. Z listů můžete vytvořit i zajímavou mozaiku. Dítě se může naučit také rozlišovat různé druhy stromů nebo pojmenovávat barvy.
Líbí se vám nápady na hry? Další najdete v aplikaci Hopskoč zcela zdarma. A pokud máte vy sami osvědčené tipy na aktivity rozvíjející pohybové dovednosti, můžete nám je poslat na email info@hopskoc.cz nebo facebook. Třeba se časem objeví i v aplikaci Hopskoč.